Autoaku käsud ja keelud 28.07.2008

Üks sõber ütles mulle, et peaksin aku positiivse klemmi alati esimesena lahti ühendama, et vältida elektri akust välja valgumist. Ma ei näe siin mingit vahet. Ma ühendan lihtsalt esimesena lahti selle klemmi, mis lähemale jääb. Ma pole kunagi elektri väljavalgumist täheldanud ja arvan, et ta tegi lihtsalt nalja.  V: Las ma räägin, mis ükskord mu sõbraga juhtus. Ta on ametilt hambaarst kellele meeldib aeg-ajalt vabal ajal oma sportauto kallal nokitseda. Mingit teist tööd ette valmistades otsustas ta aku autost välja võtta ning kasutas akuklemmide lõdvendamiseks hülssvõtit. Võti sattus ta pulmasõrmusega kontakti (ta on vasakukäeline) ning sõrmus omakorda puutus vastu aku kinnihoidjat. Tohutu lühis liikus sõrmusest kinnihoidjasse ja võtmesse, mis oli omakorda ühendatud positiivse klemmiga. Autoakud säilitavad tohutut energiahulka ja on seadistatud seda väga lühikese aja jooksul välja jagama. Lühisesse läinud autoaku võib kergesti välja anda mitmesaja ampri eest voolu ---- rohkem kui kaarkeevitusmasin. Hetkega oli mu sõbra pulmasõrmus peaaegu tulikuum ning ainult kiire reaktsioon, mille käigus ta teise käega lühist juhtiva võtme pihta lõi, vältis olukorra, kus kestev ühendus oleks põhjustanud selle sulamise. Haiglas tuli sõrmus sõrme küljest lahti saagida ning kulus enam kui kuu enne kui põletushaavade spetsialist võis kindel olla, et mees sõrme siiski tervenisti ei kaota.

 

Siin on peidus kaks õppetükki. Esiteks eemaldage tööriistadega, isegi nii lihtsaga nagu seda on hülssvõti, töötades kõik ehted. Üsna ilmne, kas pole? Teiseks eemaldage alati kõigepealt aku maandamisklemm ja alles seejärel lõdvendage positiivne klemm. Kui eemaldate negatiivse klemmi ning ühendate kogemata vooluringi maapinnaga, siis voolu ei eraldu, sest maandamisklemm on juba maandatud. Järgnev maapinna suunas liikuv positiivse klemmi lühis ei kanna endas elektrivoolu sest sellel puudub tagasitee negatiivse klemmini. Loomulikult taasühendage maandamisklemm viimasena.

Loe veel: Tee ise õpetused