Kuidas vahetada pidurivedelikku 28.07.2008

Õhk pidurisüsteemis võib tekitada olukorra, kus piduripedaal tundub käsnjas ja ebamäärane. Süsteemi tühjendamine võtab aega vaid tunni või paar. Vedelikku peaks vahetama iga paari-kolme aasta järel.

Teie päevinäinud auto pole erilisi jooksvaid parandusi vajanud ja selle üle on Teil hea meel. Kuid viimasel plaanilisel ülevaatusel soovitas töömees esimesed ja tagumised piduriklotsid varsti välja vahetada. Kuid selle kulutuse edasilükkamine mõneks ajaks ei kujuta endast probleemi, ütles ta. Kõik oli korras, kui mingil hetkel paari kuu möödudes märkasite valgusfoori taga autoga kinni istudes, et piduripedaal vajub põrandale liiga lähedale. Mitte eriti suur probleem. Piduriklotside vahetamine mõnel laupäevahommikul peaks asjad taas joonde seadma. Kuid nüüd, hoolimata uutest piduriklotsidest, tundub piduripedaal endiselt käsnjas ja liiga madalal asuv. Peate pidurivedelikku vahetama.

Õhkjahutatud
Juhtus järgnev. Piduriklotsid kulusid nii õhukeseks, et pidurivedeliku tase peamises silindermahutis langes liiga madalale. Voolikutesse pumbati paar-kolm õhumulli. Ja kuna õhk on kokkupressitav, on Teil nüüd katkematu pidurivedeliku vooluses jala ja rataste vahel väga pehme vedru. Pidurite tühjendamine uhub selle õhu välja. Käesolev tööjuhend sisaldab ka vana vedeliku asendamist uuega, mis on iseenesest hea. Miks vedelikku üldse vaja vahetada on? See saastub tänu atmosfääris leiduvale mustusele ning peasilindri ja nihiku kulumisel tekkivatele abrasiivsetele metalliosakestele. Vedelik imab õhuniiskust, mis võib omakorda selle keemispunkti piisavalt langetada, et vedelik keeks üha viletsama ja viletsama kvaliteediga. (Ning aur, nagu õhkki, on kokkupressitav.) Sellised kõrgenergia hajumisest tekkinud peatustest vabanev kõrge temperatuur võib alkoholil põhineva vedeliku kvaliteeti halvendada. Lõpuks hakkab Teie vesiselge pidurivedelik väljanägemiselt rohkem tinti meenutama. Lukustusvastased pidurisüsteemid taluvad saastunud vedelikku ja õhku isegi vähem kui mitte-ABS pidurid. ABS hüdropump töötab mitme tuhande psii (naela ruuttolli kohta) jõuga, surudes pidurivedelikku läbi väga väikeste klappide. See võib õhu ja pidurivedeliku kloppida millekski vahusarnaseks, mis teeb süsteemi tühjendamise raskeks.  Needsamad klapid ja pump kahjustuvad väikeste abrasiivsete osakeste poolt väga kergesti. Hea uudis: ABS juhtimisseadesse sisenenud õhu saab välja lasta. Halb uudis: Mõned sõidukid vajavad selleks võikalt kallist patenditud ABS skaneerimisseadet, et pumbale ja klappidele ring peale teha ja viimanegi õhk süsteemist välja saada. Õnneks on sellele lihtne lahendus: Ärge kunagi laske õhul süsteemi siseneda. Saate süsteemi värske vedelikuga läbi uhtuda, kasutades ei midagi enamat kui drenaaživentiili poltidele sobivat mutrivõtit ja normaalse tähelepanuvõimega abilist.

Las voolab
Et pidureid korralikult tühjaks lasta, alustage paari 8-untsise (1 unts = 29,6 g) värske pidurivedeliku purgiga. Avamata purk säilib riiulil kaua. Avatud purk tuleks ära kasutada paari nädala jooksul. Tõstke sõiduk õhku ning eemaldage kõik neli ratast. No hästi, tegelikult võite seda teha ka rattaid eemaldamata, kui mahute mutrivõtmega vaheltvõtuventiilide juures töötama.

Imege vana vedelik ja sete peamisest silindermahutist suure pipeti või pritsi abil välja.
 

 

 

 

 

 

 

 

Kallake süsteemi tühjendamise käigus mahutisse pidevalt värsket vedelikku juurde. Mahuti peab olema kogu aeg vähemalt pooltäis.

 

 

 

 

 

 


Teie järgmiseks ülesandeks on teha kindlaks, et vaheltvõtuventiile saab lahti keerata. Teil on vaja ventiili poltidega sobivat hülssvõtit. Tellitav mutrivõti või Vise-Grip libisevad arvatavasti poldi külgedelt lihtsalt maha. Päev varem veidi poltidele pihustatud immutusõli teeb asja lihtsamaks. Asja ajavad samuti ära kaalutletud haamrikoputused, mis võtavad võimaliku rooste kenasti lahti. Lõdvendage polte, kuid jätke need siiski kinni. Kui ventiile ei ole võimalik keerata neid küljest murdmata, peate pidurinihikud või rattasilindrid välja vahetama. Pidage meeles ülal antud soovitusi immutusõli ja kergete haamrikoputuste kohta enne kui mutrivõtmega need pisikesed õõnsad poldid lahti murrate. Hiilige kööki ning pange suur pipett hõlma alla. Eemaldage peamise silindermahuti kaas ning imege nii palju vana tinti välja, kui saate. Puhastage mahuti settest puhta ebemevaba lapiga. Ärge loksutage pidurivedelikku värvitud pindadele ---- see eemaldab värvi peaaegu hetkega. Hankige üks läbipaistev plastmasstoru (akvaariumites kasutatavad torud sobivad hästi, pealegi on need odavad). Lükake üks toruots piduri drenaaživentiili otsa, mis asub auto tagaosa parempoolses küljes. Toru teine ots pistke väiksesse läbipaistvasse pudelisse, mille põhjas on paari tolli (1 toll = 2,54 cm) jagu puhast pidurivedelikku. (See väldib olukorra, kus õhk imetakse pidurisilindrisse või nihikusse tagasi.) Pange 1 x 4 mõõdus puutükk või mõni analoogne ese pedaali alla, et vältida pedaali liiga alla vajumist, kui surve voolikust kaob. Täitke peamine silindermahuti värske vedelikuga ning pange mahutile kaas peale tagasi. Vedelik purskab avatud mahutist välja iga kord, kui pedaal lahti lasta.

Näpunäited abilisele
Teie abiline peab olema keegi, kes suudab instruktsioone täpselt järgida. Abilised käed töö käigus mustaks ei saa, seetõttu pole vaja mõnda sõpra pallimängu juurest minema tirida. Valges kleidis teismeline sobib väga kenasti. Laske abilisel juhiistmele istuda ning käsklusi oodata. Asi käib nii: Öelge „alla.“ Abiline vajutab piduripedaali sama suure jõuga, mida oleks vaja, et hoida autot valgusfoori taga seistes edasi veeremast.  Abiline ütleb „all“ ja hoiab pedaalil survet. Kui kuulete abilist „all“ hüüdmas, hoiatage teada, et pedaal on kohe-kohe vajuma hakkamas ning et surve hoitaks pidevalt peal. Seejärel keerake drenaaživentiili veerand ringi võrra.

Drenaaživentiili võib olla raske eemaldada. Kasutage täpselt sobivat hülssvõtit, et võti hästi haakuks.

 

 

 

 

 

 

 

 

ABS pidurid? Teil võib tühjendusprotsessi käigus vaja minna skaneerimisseadet, et pumbale ja klappidele ring peale teha.

 

 

 

 

 

 

 


Osa vanast saastunud vedelikust niriseb toru mööda pudelisse. Kui nirin lõpeb, sulgege ventiil. Öelge „üles.“ Abiline ütleb „üleval“ ja eemaldab jala pedaalilt. Korrake seda protsessi kuni ventiilist hakkab tulema värsket läbipaistvat vedelikku. Kõik plaanivälised liigutused võivad nihikusse õhku imeda. Jah, toruots on küll vedeliku sees, kuid õhk võib nihikusse liikuda ka drenaaživentiili keermeid pidi, kui süsteemi peaks sattuma vastasrõhku ajal, mil ventiil on avatud.  Umbes iga kuue iteratsiooni järel kallake mahutisse värsket vedelikku. Hoidke mahuti alati vähemalt pooltäis ---- õhk võib peasilindrisse sattuda, kui vedelikutase langeb allapoole silindrit toitva mahuti põhjast. Kui pidurist hakkab tulema puhast vedelikku, keerake drenaaživentiil kinni, liikuge tööjärjega vasaku tagaratta juurde ning alustage otsast peale. Järgmiseks korrake seda protsessi parema ning lõpuks vasaku esirattaga. Seejärel tehke paar pedaalivajutust, et veenduda iga ratta juurest tuleva vedeliku puhtuses. Ärge unustage mahutit täis hoida.

Õhutuskork
Vanemale sõidukile, millel puudub lukustusvastane pidurisüsteem, on sellest protsessist palju kasu isegi siis kui auto süsteemis on õhk näiteks peale nihiku või peasilindri vahetamist. ABS pidurite puhul lugege edasiste juhendite saamiseks hooldusjuhendit. Heal juhul on ABS juhtimisseadmel drenaaživentiil, halvemal juhul peate ABS skaneerimisseadme kas  kerjama, laenama või varastama.

Loe veel: Tee ise õpetused