Milliseid rehve valida? 12.03.2010

Auto haardumine teega toimub rehvide kaudu. Niisiis sõltub liiklusohutus väikesest, peopesa suurusest pinnast, mille kaudu rehv puutub kokku teega. Seepärast tuleb rehvid alati korras hoida ja vastavalt vajadusele neid vahetada. Algselt tehases autole paigaldatud rehvid on valitud nii, et nad kindlustaks parimad sõiduomadused.

 

Kuid sõltuvalt sõidustiilist, kliimast, tee iseloomust jne. võib valida ka teised rehvid. Igal juhul võib ainult spetsialist pakkuda lahendusi, mis sobivad auto ekspluatatsioonitingimustega ja seadusandlusega. Rehvide tüüp ja mõõt on määratud seoses auto tehniliste karakteristikutega, et kindlustada maksimaalne ohutus ja kasutusmugavus.

 

Rehvide olulised näitajad on koormusindeks ja kiirusindeks. Koormusindeksit tähistatakse numbriga ja see vastab maksimaalsele koormusele, mida rehv maksimaalse rehvirõhuga talub. Kiirusindeksit tähistatakse tähega. See indeks ei vasta ainult maksimaalsele kiirusele,mille juures võib rehvi kasutada, vaid ka optimaalsele tasakaalule töö karakteristikute vahel, mille juures saavutatakse vajalik kompromiss kursi püsivuse,haardumise,juhtimismugavuse ja ohutuse vahel. Peab märkima, et alati võib paigaldada rehvid, millel suurem koormus- ja kiirusindeks, kui varem paigaldatutel.

 

Talverehvid (M+S) võivad olla väiksema kiirusindeksiga kuid siis peab liikumiskiirus olema vastav indeksile. Sama kehtib ka autodele, millel on nelivedu.

 

Rehvivahetus

Rehvide vahetamisel tuleb järgida tootjatehase nõutud koormus- ja kiirusindeksit.Lubatud on paigaldada kõrgemate näitajatega rehve.

 

Enne rehvivahetust on vaja:

1. et rehvi välisdiameeter oleks 1,5-2% tootja poolt paigaldatud rehvi diameetrist

2. et kiirus- ja koormusindeks vastaks auto tehnilistele nõuetele

Veenduge,et uute rehvide indeksid ei oleks madalamad tehase poolt määratud indeksitest

3. et säilitada auto juhitavus ja ohutus,tuleb paigaldada 4 ühesugust rehvi (kui autol ei ole konstruktsioonilist eripära)

4. rehvi rõhk peab vastama normile,mille on määranud autotehas

5. veenduge,et rehvi diameeter ja laius vastaks autole ja veljele,millele ta paigaldatakse

6. jälgige, et rehvide vahetus ei tootks kaasa probleeme auto kasutamisel (gabariit jne.)

 

Mida tähendavad markeeringud?

Näiteks rehv: 255/55 R18 109H

255 – protektori laius

55 - rehvi seeria (profiili kõrguse ja laiuse suhe H/S:0,65)

R – radiaalrehv

18 – velje mõõt tollides

109H – kiiruse/koormuse indeks

 

Ülemineku mõõt 31x10,5R15-mõõt

31 – välisdiameeter tollides

10,5 – rehvi laius tollides

R – radiaalrehv

15 – velje läbimõõt tollides

 

Muud rehvitähistused
M+S (Mud and Snow) – muda ja lumi

P – „Passenger“ – Põhja Ameerika tähenduses sõiduauto rehv

LT – „Light Truck“ – Põhja Ameerika sõiduauto,kaubik,väikebussi rehv

C – Euroopas kaubikute rehv(koormusrehv)

Reinf – „Reinforced“ – tugevdatud rehvid(kõrgendatud koormusindeksiga)

Extra Load – uus markeering,mis tähendab sama mis „Reinf“

 

Rehvirõhu valimine

Õige rehvirõhk tagab ohutu liikluse. Kui rehvirõhk on madal,toimub rehvi ülekuumenemine
Rehvide ekspluatatsioon vale rehvirõhuga tekitab kiirema rehvi kulumise ja võib viia ka rehvi lõhkemiseni. Kui kasutatakse vale rehvirõhku, ei ole tagajärjed kohe nähtavad,vaid võivad ilmneda ka peale rehvirõhu normaliseerimist. Rehvirõhku tuleb jälgida regulaarselt, võimalusel 1 kord kuus või äärmisel juhul enne iga pikemat sõitu. Rehvirõhku tuleb kontrollida külmadel rehvidel, s.t. et auto oleks eelnevalt seisnud või sõitnud mitte rohkem kui 2-3 km.

 

Kui auto sõidab, siis rõhk rehvides suureneb. Kui rehvirõhku kontrollitakse peale teatud vahemaa läbimist (s.t. –rehvid on soojenenud), on näit õige ja võib olla 0,3 bari suurem
Kunagi ei ole vaja vähendada rõhku soojenenud rehvil. Täieliku hermeetilisuse jaoks on vaja kasutada ventiili kübarat. Kübara sees peab olema tihend , mis kindlustab täiendava hermeetilisuse ja hoiab ventiili puhtana.
 

Rehvide hooajaline vahetus

Kui ööpäevade keskmine temperatuur on +7°C või madalam,kaotab suverehvi kummisegu oma elastsuse ,mis omakorda halvendab haardumist teega ja pikendab pidurdusteekonda.Talverehvi protektor omab erinevalt suverehvist oluliselt suuremat arvu lamelle.Just tänu neile on talverehvil suurem haardumine teega.Talverehvi kummisegu on palju pehmem ja sisaldab rohkem kautshukki,mis omab suuremat hõõrdetegurit.See võimaldab säilitada head haardevõimet madalatel temperatuuridel.

Aastaringsed rehvid – kahtlane kompromiss: talvel on vajalik elastne rehv, mis ei muutu kõvaks, suvel ei tohi rehv olla liiga pehme. Kui rehv kannatab külma võib ta suvel kuumaga sulama hakata või vastupidi.

 

Rehvide montaazh ja tasakaalustamine

Õigeaegselt tasakaalustatud rehv aitab kaasa ohutule liiklusele, väiksemale veermiku kulumisele ja kindlustab mugava sõidu.Ta viib minimaalseks rataste viskamise ja mõjutab sellega auto juhitavust. Lisaks sellele väheneb ka rehvide kulumine. Kui aga tasakaalustamata rehvidega sõidetakse rohkem kui 3 kuud, kuluvad veermiku puksid, roolivardad ja enneaegselt võib rivist välja minna amortisaator. Vaatamata sellele, kui hoolikalt on rattad tasakaalustatud, muutub see aja jooksul.
 

Kui kiiresti kulumine sõltub järgmistest asjaoludest:

Auto liikumiskiirus
Teekatte seisund
Rehvi kvaliteet
Auto veermik
 

Et rattapoldid pärast rehvivahetust kinni ei jääks, määritakse neid vasemäärdega. Kogu rehvivahetus viiakse läbi spetsiaalsete töövahenditega, mis väldib nii velgede kui rehvide rikkumist.

 

Rehvide tööiga sõltub järgmistest faktoritest:

Suur kiirus (sõites kiirusel üle 120 km/h kulub rehv 2 korda kiiremini kui sõites 70km/h)
Tee ebatasasused (kivid, löökaugud)
Järsk pidurdus ja järsk kiirendus
Välistemperatuur
Auto ülekoormamine (ülekoormamine 20% lühendab rehvi kestvust 30%)
Rehvi rõhk(madal rõhk)
 

Mõned tegurid ei anna end kohe tunda ja nende mõju ilmneb pikema aja jooksul.

Meie soovitame rataste tasakaalustamist iga 10,000 km järel. Tasakaalustamine toimub spetsiaalsetel pinkidel.

Loe veel: Tee ise õpetused