Monroe amortisaatorid 28.07.2008
Monroe amortisaatoreid toodab globaalne kontsern Tenneco Automotive Inc., mille peakorter asub Lake Forest'is (Illinois, USA). Tegemist on $3.2 miljardi USD väärtusega firmaga, millel on 24 000 töötajat üle kogu maailma. Tenneco Automotive on maailma suurimaid firmasid, kes töötab välja, toodab ja turustab iseseisvalt autode vedrustuse ja heitgaasisüsteemide komponente nii otse autotehastele kui ka järelturule. Suurimateks turgudeks selles vallas on Põhja-Ameerika ja Euroopa.
Autode vedrustuse komponente müüakse üle maailma MONROE tootenime all ja heitgaasisüsteemide osasid GILLET ja WALKER nimede all. Tuntud tootenimede ja globaalse esindatusega suudab Tenneco Automotive pakkuda tooteid, mis on välja töötatud ja toodetud, kasutades ülemaailmset teadmiste ja kogemuste pagasit. Kontsernil on 106 tootmis-, tehnilist- ja abiüksust 25-s riigis 6-el kontinendil.
Teleskoopamortisaatorite üldtüübid
Just MONROE töötas välja ja tootis 1951.a. esimese teleskoopamortisaatori Monro-Matic. Aja jooksul on autovedrustuse konstruktsioonid täienenud ja koos sellega on tekkinud ka mitmed erinevad amortisaatoritüübid.
Oma ehituselt võivad amortisaatorid olla:
· tavalise, traditsioonilise ehitusega,
· MacPherson tüüpi täisamortisaator ehk jalgamortisaator,
· MacPherson tüüpi vedrustuse padrunamortisaator,
· vedrualusega ehk vedruamortisaator, kusjuures võivad nende kinnitused olla erinevad (silm, vars, risttapp jne.).
Kõige tavalisem õliamortisaator koosneb korpusest, mis moodustab samas ka välimise surveanuma (silindri), põhjaklapisüsteemist, sisemisest silindrist, kolvist kolvivarrega ning kolvivarre juhikust tihendisüsteemiga. Väline ja sisemine silinder on täidetud õliga. Õli liigub ühest silindrist teise läbi sisemise silindri põhjas oleva põhjaklapisüsteemi. Väga kiirel õli liikumisel läbi klappide hakkab õli vahutama ja amortisaator ei tööta enam korralikult. Vahutamise vältimiseks täidetakse amortisaatori sisemus 2,5 kuni 5 bar rõhu all gaasiga. Nii saadaksegi gaasiamortisaator.
Kui kahesilindrilisel (kaksiktuub) amortisaatoril kaotada väline silinder ja paigutada selle kompensatsiooniks amortisaatorisse nn. ujuv kolb, saame ühesilindrilise (monotuub) amortisaatori. See ujuv kolb eraldab õli 25 kuni 30 bar rõhu all olevast gaasist. Ühesilindrilised amortisaatorid töötavad kahesilindrilistest efektiivsemalt kuid tihti ei saa neid kasutada ruumipuuduse tõttu auto vedrustuse juures.