Opel Calibra 03.04.2006

Uskumatult edev Opel. Calibra on Opeli legendaarse kultuskupee Manta järeltulija. Ta polnud küll enam nii tigeda ja brutaalse välimusega kui Manta, ent idee ja kontseptsioon olid samad.


Opel CalibraOpeli laiatarbekupeed on alati ehitatud masstoodangu pereauto platvormile. Manta baseerus eelviimase põlvkonna tagaveolisel Asconal, Calibra ehitati üks-ühele Vectra A põhjale.Selline lahendus röövib sportlikkust, ent kindlustab madalama müügihinna ja pereautoga võrreldavad ülalpidamiskulud. Just madalad kulud ongi Opeli kupeeautode tugev müügiargument. Vaatamata argisele sisule on Opeli kupeed alati silma paistnud lennuka ja stiilse disainiga.Calibra ehtsportautolik välimus pole ainult silmapete. Jättes välja väikeseeria eksoodid,oli Opel Calibra oma tootmisaja jooksul parima aerodünaamikaga seeriaauto maailmas (õhutakistustegur Cx = 0,26).Hea välimus sunnib siiski paljusid pettuma, sest nagu juba öeldud,pole tegu nullist arendatud sportautoga, vaid sisuliselt kupeekerega Vectraga.Nii ongi Calibrat sportautode kummardajate seas sõimatud wannabeks, ehk siis autoks, mille "sisu ei vasta pakendile".


Tuttav mootorivalik
Enamik Calibra mootoreid on kasutusel ka teistel Opeli mudelitel.Levinuim baasmudel kasutab 2liitrist 85 kW mootorit (tüübitähis C20NE). Antud mootor on üks kasutatavamaid Opeli jõuallikaid üldse. Harvemini kohtab 2liitrise 16 klapiga (110 kW) mootoriga Calibrat.Sama jõuallikat pruukisid veel Kadett 2,0 GSI ja Vectra 2000.Tegu on võrdlemisi "terava" mootoriga, mille tunneb ära osaliselt punaseks värvitud "kambrikaane" järgi.Nõrgem kaheliitrine sai 1994.aastal järeltulija 16 klapiga Ecotec-mootori (100 kW) näol. Calibral oli ka võimsamaid mootoreid, kuid neid esineb Eestis harva.Mugav "kruiser" on 2,5liitrise V6-mootoriga (125 kW) Calibra. Sedagi mootorit võib leida veel Vectra ja Omega ninast. Keevaverelistele sobiks hästi 2,0 Turbo 4 x 4. Kaheliitrise turbomootoriga (150 kW) Calibra oli alati neljarattaveoga ning kuuekäigulise käigukastiga. Nelikvedu kohtab ka teiste mootoritega Calibratel,ainult V6-mootoriga mudelit ei toodetud kunagi nelikveolisena.


Mõistlik auto noortele
Opel CalibraKuigi Calibra näeb välja madal ja sportlik, on tegu üllatavalt mahuka autoga. Esiistmel on ruumi ikka väga laialt. Jalad saab kaugele ette sirutada ning miski ei ahista. Istmed asuvad võrdlemisi madalal, mistõttu ruumipuudust ei tule ka peale.Fakt on muidugi see,et autosse sisse ja välja käimine on ebamugav. Eriti tülikas (et mitte öelda ohtlik) on see suvel, kui küljeaken on alla lastud ning autosse istudes terendab alati reaalne võimalus terava kolmnurkakna nurgaga endale silma torgata.Madalad istmed ei soosi ka vanaisavanaema vedamist.


Täiesti suvaliselt on mõni Calibra registreeritud neljale, mõni viiele inimesele. Tagaistmel on jalaruumi mõnusalt, laiutada saab ka külgsuunas.Vaid peale on ruum napp.Igal juhul sõidab neljakesi vabalt ära ka pikemad otsad. Viiekesi enam mitte. Boonusena saavad tagaistujad pea kuklasse ajades läbi tagaklaasi pilvi jälgida. Pakiruum on küll kõrge servaga, kuid mahukas. Kuna Calibra peamine sihtgrupp on noored, siis võtke teadmiseks, et titekäru mahub taha kenasti (külmkappi on siiski mugavam mõne suurema autoga vedada). Märkimist väärib veel asjaolu, et esilaternad on Calibral kehvakesed.Pimedal maanteel sõitmine on kurnav tegevus. Eriti kui veel vihma sajab.


Hinnasula
Calibra hinnad on viimaste aastatega teinud läbi drastilise languse. Paari aasta eest maksis ta minimaalselt 60 000 krooni, täna võib teda saada juba 25 000 krooni eest.Paraku on tavaks, et alumise hinnaklassi autod on väga kehvas seisukorras. Normaalseks ostuhinnaks peetakse umbes 35 000 krooni. Sel juhul peab veel umbes 5000 krooni reservi jätma,et likvideerida ootamatuid probleeme.


Ülalpidamine on Opelile kohaselt odav. Kui õnnestub kereplekk sirgena hoida,maksab see sama palju kui Vectral. Kõik liikuvad ja kuluvad varuosad kattuvad Vectra omadega. Neid saab igast varuosakauplusest või lammutusest. Hinnad on pigem odavad kui keskmised ning peaaegu kõik on saadaval ka B-osadena. Pahasti on siis,kui esiklaas kivi saab – see maksab juba umbes 4000 krooni. Veel hullem,kui teil õnnestub oma Calibra puruks sõita.Suurema avarii korral on targem ta varuosadeks müüa, sest keredetailid on kallid ja tihti ületab remondikulu auto väärtuse.


Mida võtta, mida jätta?
Calibra kannab Opeli embleemi, järelikult on tal juba geenides Opelile omased voorused ja puudused. Kehtib täpselt sama reegel, mis teiste Opeli mudelite puhul: osta laialt levinud mudel, väldi eksootikat! Calibra puhul tähendab see,et altmineku vältimiseks tuleb osta manuaalkastiga esiveoline 85 kW mootoriga mudel. Sellisel juhul ei ole selle auto küljes midagi, millest jagu ei saaks või mida ei jõuaks remontida. 8 klapiga kaheliitrine mootor on pikaealine ja töökindel, kõige lihtsam hooldada ning kui midagi juhtubki, odav remontida. Terve mootori saab lammutusest juba 2000 krooniga. Selle mootori oluline positiivne omadus on ka madal kütusekulu.


16 klapiga 110 kW mootoriga võib kergemini ämbrisse astuda. Esiteks on nad keerulisema ehitusega ja teiseks tavaliselt ka sihipäraselt kasutatud (loe: palju valu saanud!). Probleemsed on plokikaaned, mistõttu tasub sellisel autol enne ostu alati jahutusvedelikku kontrollida. Kui seal on majoneesi meenutav ollus, on mootor kindlasti otsas.Võrdlusena võib öelda, et pruugitud 16 kapiga mootor maksab umbes 8000 - 10 000 krooni.


Opel CalibraÜhesõnaga, kui raha väga laristada pole, on mõistlik eelistada just 85 kW Calibrat. Uskuge või mitte, kuid keskmine juht oskab nõrgemast mootorist isegi rohkem lugu pidada,sest temaga on igapäevaselt linnaliikluses hoopis lihtsam sõita.See mootor hakkab hästi vedama juba madalatel pööretel ning on rahulikult sõites igati oma ülesannete kõrgusel.16 klapiga 110 kW mootor on närvilisem,tahab rohkem pöördeid ning sobib paremini agressiivseks sõiduks ja "nõelumiseks". Suure mootoriga (turbo ja V6) Calibraid võib soovitada pigem fännidele, sest paratamatult on nende ülalpidamiskulud kõrgemad.
Nelikveoline Calibra on probleem, mida vabatahtlikult endale kaela tõmmata ei tasu. Üldjuhul tähendab see seda,et ustel on 4 x 4 kleepsud ja sellega asi piirdubki.Tagasild nagunii enam ei tööta,mõnikord on süsteem üldse maha võetud. Nelikvedu toimib läbi viskosiduri, mille õli on samas süsteemis roolivõimendi õliga. Erinevas mõõdus või isegi erineva kulumisastmega rehvide kasutamine kuumutab nelikveo termoanduri üle,õlirõhk tõuseb ning õli pressib end süsteemist välja.Lõpuks jookseb süsteem tühjaks. See võib juhtuda järsku või pikkamööda. Nii või teisiti on tulemusena kadunud nii roolivõimendi kui tagarataste vedu. Süsteemi remont maksab kümneid tuhandeid kroone.


Opelite igipõline vaenlane on korrosioon.
Calibral esineb roostet peamiselt tagaosas ja teinekord lausa hirmuäratavalt palju.Kobrutavad tagumised rattakoopad on tühiasi. Calibral võivad olla läbi roostetanud ka terved tagumised rattakoopad, tagumise kaitseraua alune kereosa või koguni tagumised poolraamid. Enne ostu peaks kere väga hoolikalt üle vaatama. Infoks veel, et Eestis on olemas Calibra fänniklubi.Klubi kaudu liigub palju teavet nii ostuga seotud muredele, tehnilistele probleemidele kui tuunimisega seotud küsimustele.Internetist on klubi leitav aadressilt www.calibraclub.ee.

 

Autor: Martin Ruud, Fotod: Märt Kivi, Martin Ruud

www.tehnikamaailm.ee

Читаи больше: TehnikaMaailm artiklid

Toyota Prius 20.11.2010
Chrysler Sebring 20.11.2010
Mazda 6 20.11.2010
Bmw X5 27.04.2010
VW Passat 23.04.2006
Mercedes C klass 23.04.2006
Subaru Impreza 22.04.2006
Peugeot 406 22.04.2006
BMW 8 seeria 21.04.2006
Opel Zafira 20.04.2006
Audi A6 20.04.2006
VW Caravelle 20.04.2006
Ford Focus 20.04.2006
Honda CR-V 19.04.2006
Lada 110 21.03.2006