Õlifiltri tööülesanded. 12.03.2009

Masinaosade liikumisel üksteise suhtes tekib hõõrdumine. Et vähendada seda hõõrdumist, mis põhjustab masina tõhususe alanemist ning samuti masina kasutusea lühenemist, tuleb luua liikuvate osade vahele õlikile.

 

On ilmselge, et vajame masinas määrdeõli, milles ei ole mustust ega muid kahjustavaid osakesi. Siinkohal tuleb mängu õlifilter.

 

Määrdeainest eraldi on õlil ja õlifiltril järgmised ülesanded:
- Jahutamine: hõõrdumisel tekkinud soojuse ja mootorisoojuse imamine ja transportimine.
- Puhastamine: töö käigus tekkinud ning põletusprotsessist ülejäänud kahjustavate osakeste transportimine (filtrisse).
- Tihendamine: silindrihülsi ja kolvirõngaste vahel, simmelrõngad jne.
- Mehaanilise ja põletusprotsessi müra summutamine.

 

Kui õlifilter ei eemalda kahjustavaid osakesi koheselt määrdeõlist, moodustavad need koos õliga abrasiivse pasta, mille tulemuseks on mootori enneaegne kulumine.
Selle tulemuseks on omakorda suured remondikulutused ja seetõttu kasutab FRAM ka juhtlauset "Maksa praegu veidi rohkem, selle asemel, et hiljem palju rohkem maksta."

 

Õlifiltrite liigid
Mootori poolt käivitatud õlipump imeb õli karterist sõela kaudu (selleks, et vältida suurte saasteaineosakeste sisseimemist) ja pumpab selle kõikide õlitamist vajavate alade suunas.
Õlifiltrid võivad olla konstruktsiooni järgi kas 'pealekeeratavad filtrid' või ümbrises olevad 'filtripadrunid'. Pealekeeratav filter vahetatakse peale selle kasutusaja lõppu terviklikult välja uue vastu, filtripadruni puhul on vajalik aga vaid padruni vahetamine ümbrises.

 

Mõlemaid filtriversioone saab kasutada järgmistes konfiguratsioonides:
- Täisvoolufiltreerimissüsteemi filtrid
- Möödavoolufiltreerimissüsteemi filtrid
- Täis- ja möödavoolufiltreerimissüsteemi filtrid ehk kombineeritud filtrid.

 

Täisvoolufiltreerimissüsteemi filtrid

Kogu õlipumba poolt sisseimetud õli liigub õlifiltrist läbi enne, kui jõuab õlitamist vajavatele aladele.

Kuna õlipump on otseselt seotud mootori pööretega, tuleb õlirõhku piirata rõhu reguleerklapi abil, mis on osa õlipumbast.
Tavaliselt piirab rõhu reguleerklapp rõhku filtri õlitussüsteemis nii, et see jääb 3 ja 5 kg/cm² vahele.
Juhul, kui rõhk tõuseb üle nimetatud piiri, tekib oht, et vahetihendid ja simmelrõngad kahjustuvad või pressitakse oma pesadest välja.

 

Vahel võib juhtuda, et rõhk tõuseb liiga kõrgele ja rõhu reguleerklapp õlipumbas ei avane, mistõttu kas filtritihend või õlifilter surutakse oma pesast välja ja õli hakkab lekkima.

Õlifiltrit süüdistatakse alusetult probleemis, mille põhjustajaks on rõhu reguleerklapp õlipumbas.


Kui mootor ja pump on maha jahtunud (remontimisel), näib, et ventiil töötab taas normaalselt ja see kõrvaldab kõik tõendid probleemi tõelise põhjuse kohta.

 

Selleks, et vältida liiga suurt rõhuerinevust musta ja puhta filtrielemendi vahel, on filtrile paigaldatud möödavooluklapp.
See klapp avaneb, kui rõhuerinevus on 1 kuni 2 kg/cm², ja selle tulemusena saab (filtreerimata) õli vaatamata sellele, et filter on umbes, mootorit õlitada.

 

 

Veelgi enam, tagasivooluklapp hoiab ära õli tagasivalgumise filtrist karterisse, kui mootor on välja lülitatud.
Mõningatel juhtudel on olemas ka antisifoonitoru, mis väldib õli nõrgumise sifooni abil filtrist välja, kui mootor on välja lülitatud.

 

Rõhu vähenemine ja filtri kasutusiga (maksimaalne täitumusmaht) on konstrueeritud vastavalt originaalosa valmistaja nõuetele.
Seega tuleb hoolikalt valida filter, mis vastab nendele tehnilistele andmetele, selle asemel, et valida filter, mis lihtsalt 'sobib' ja mida tavaliselt müüakse madalama hinnaga kui kõrgekvaliteetseid filtreid, mis on kindlaks kasutusviisiks õigesti konstrueeritud.

 

Möödavoolu- ja kombineeritud filtrid
Tavaliselt pumbatakse karterist imetud õli otse õlitamist vajavatele aladele.
Möödavoolufilter asetseb paralleelselt peatorustikuga. Ligikaudu 10% kogu õlivoolust juhitakse filtreerimiseks peatorustikust mööda sellega paralleelsesse torusse.
Möödavoolu suhe kalibreeritakse kindla piiranguga möödavoolusüsteemiga filtris.

Kuigi enamus õlist liigub mootorisse filtreerimata, on möödavoolufilter siiski väga tõhus.
Kui õhufiltrid on "ühekordse läbivooluga", siis õlifiltrid on "mitmekordse läbivooluga" (sama õli liigub korduvalt läbi sama filtri); kui mustuseosake liigub läbi põhivoolu, siis järgmisel korral peatatakse ta möödavoolufiltris.
Selle tõttu kulub möödavoolusüsteemil kauem aega kõikide mustuseosakeste kinnipüüdmiseks. Seega annab möödavoolufilter mootorile samatasemelise kaitse kui täisvoolufilter.

Täisvoolu- ja möödavoolusüsteemiga filtrite kombinatsiooni kasutatakse üldjuhul rasketööstusmasinate puhul (veoautode, tööstuslike ja rasketööstusmasinate diiselmootorites).
Ligikaudu 90% õlist filtreeritakse läbi täisvoolusüsteemi filtri ja ülejäänud 10% liigub tagasi karterisse läbi möödavoolusüsteemi filtri.
Sellelaadse filtrikombinatsiooni tulemuseks on õli väga hea seisund, kusjuures õli ja filtri kasutusiga pikeneb märgatavalt.

 

Loe veel: Tee ise õpetused