Ülesurvestatud õlifiltrid 31.07.2008

Ülesurvestatud õlifiltri põhjused ja lahendused
Õlirõhk langeb. Punane signaallamp "Kontrolli mootorit" süttib või õlirõhunäidik langeb nulli. Te seisatate mootori ja vaatate mootorikatte alla: õlifilter näeb välja, nagu ta oleks lõhkenud. Muidugi arvate, et tegemist on filtri rikkega ja saadate filtri tootjale tagasi. Tootja keeldub vastutust endale võtmast. Teie olete muidugi vihane. Kui tegemist polnud filtri rikkega, mis siis õieti juhtus?


Õlitussüsteemi probleeme pole tavaliselt näha. Kui need juhtuvad, siis on sageli ainsaks "tõendusmaterjaliks" lõhkenud või deformeerunud õlifilter. See aga juhib teid valedele jälgedele. Täpselt nii, nagu elektrikatkestuse põhjuseks ei ole läbipõlenud kaitsekork, ei ole ka lõhkenud õlifilter süsteemi liigse rõhu põhjuseks. Pigem on see põhjustatud mootoris paikneva rikkis reguleerklapi poolt.

 

Kuidas õlitussüsteem töötab?
Joonisel 1 on õlitussüsteemi lihtsustatud skeem, kus on kujutatud õlipumpa, rõhu reguleerklappi ja laagreid. Et mootoriosi korralikult õlitada ja takistada liigset kulumist, peab õli olema rõhu all. Pump annab õlitussüsteemile koguse ja rõhu, mis on suuremad, kui vajatakse süsteemi laagrite ja muude liikuvate osade määrimiseks. Reguleerklapp avaneb ja suunab liigse õlikoguse ja -rõhu tagasi õlivanni, et mitte kahjustada filtrit ega mootorit.
Reguleerklapp hoiab enamusel autodel õlitussüsteemi rõhku 3-5 kg/cm² piires.


Mis põhjustab ülesurvet ?
Liigne õlirõhk mootoris on põhjustatud rikkis rõhu reguleerklapi poolt. Klapp võib rikki minna kahel viisil: kas ta kiilub suletud asendis kinni või liigub pärast mootori käivitamist avatud asendisse liiga aeglaselt.
Kahjuks võib kinnijäänud klapp end pärast filtri rikkiminekut ise vabastada ja rikke põhjusest ei jää mingit märki.
Jooniselt 2 on näha, kuidas õlitussüsteem töötab, kui reguleerklapp on jäänud kinni suletud asendisse. Rõhk kõikidele mootoriosadele kasvab võrdselt. Kui reguleerklapp jääb suletuks, kasvab õlirõhk järsult. Normaalne rõhk pluss 5 kg/cm² põhjustavad filtri deformatsiooni. Kui reguleerklapp püsib ikka veel kinni, võib filtri ja aluse vaheline tihend välja lennata või filter valtsist avaneda. Süsteem kaotab sel juhul kogu õli, mis on tõsiseks ohuks mootorile. Kui lasete mootoril ilma õlita edasi töötada, tekitab see mootorile suurt kahju.

 

Kuidas vähendada ülesurvestatud süsteemi ohtu
1. Vahetage õli ja filtrit õigeaegselt, järgides mootori valmistaja juhiseid vahetussageduse, viskoossuse ja tüübi osas.
2. Et õli hakkaks korralikult voolama, laske mootoril külmadel hommikutel enne sõidu alustamist soojeneda.

 

Erinevad automootorid omavad normaalsetes ekspluatatsiooni tingimustes erinevaid õlirõhke ja sellepärast on oluline, et mootorile on paigaldatud just temale väljatöötatud õlifilter. Need leiate Fram filtrikataloogidest vastavalt mudelile.
Ükski mootor, normaalrõhu tingimustes, ei põhjusta filtri korpusele jäävat deformatsiooni. Kui süsteemi normaalrõhule (3-5 kg/cm²) lisandub rõhk 5 kg/cm² (joonis 3), mis on tingitud rõhu reguleerklapist, siis see põhjustab filtri kuplile jääva deformatsiooni. Sellise süsteemirõhu juures jääb filtri tihend tavaliselt paigale ja valts jääb terveks.
Kui süsteemirõhk kasvab 12 kg/cm² võrra suuremaks normaalrõhust, siis filter deformeerub tugevasti ja tõenäoliselt surutakse õlisurve poolt tihend filtri ning aluse vahelt välja, mille tulemusena süsteem kaotab kogu õli.
Kui õlifilter on peale keeratud väga tugevasti, siis tihend võib paigale jääda, aga valts rullub lahti kui süsteemis on ülerõhku lisaks normaalrõhule 20 kg/cm² või enam.

 

Põhimõte seisneb selles, et mitte deformeerunud filter ei ole ülerõhu tekke põhjustajaks, vaid selleks on õlirõhu reguleerklapi funktsioneerimise häired mootoris, mis omakorda põhjustasid õlifiltri deformeerumise.
Klient võib väita, et süsteemi ülerõhk on tekkinud sellest samast filtrist, mis on nüüd täiesti punnis. Vastus on siiski ei. Kui õlirõhu reguleerklapp funktsioneerib korralikult, siis normaalne õlirõhk säilib ka punnis filtriga.

Loe veel: Tee ise õpetused